Palvelut

Viestinnän konsultointi ja kehittäminen

Joskus voi olla niin, että viestintä tökkii, mutta ei oikein tiedetä, miksi. Minä voin auttaa. Käydään pulmapaikkoja yhdessä läpi ja mietitään, millaisilla keinoilla niistä voisi päästä eteenpäin. Voi olla niinkin, että yksittäisen projektin viestintä pitäisi saada alulle, mutta kokonaisuus tuntuu vaikealta hahmottaa. Tarvittaessa olen käytettävissä myös vaikkapa silloin, kun sairauspoissaolot ovat harventaneet viestintätiimin rivejä tai uusi viestintäpäällikkö kaipaa tukea.

Konsultointi voi koskea kaikkea viestintää tai se voi kohdistua johonkin tiettyyn osa-alueeseen. Kehitetään porukalla esimerkiksi rekry-, kriisi- tai asiakasviestintää tai selätetään sisäisen viestinnän ongelmia.

Viestintä on aina koko organisaation asia. Kun strategia on kunnossa, viestien yhteinen suunta on helpommin saavutettavissa. Aina erillistä viestintästrategiaa ei edes tarvita. Jos organisaation strategia on niin selkeä, että sen pohjalta osataan tehdä oikeanlaista viestintää, se riittää. Mikäli suunnasta tai tavoitteista on minkäänlaista epäselvyyttä, autan mielelläni. Tehdään vaikka se viestintästrategia.

Mikkelin yli­opisto­keskuksen viestintä­strategia tarvitsi päivitystä. Kutsuimme apuun Marjo Rönnkvistin, jonka kanssa sovimme yhdessä toimen­piteet ja päädyimme rakentamaan viestintä­strategian ja -suunnitelman hybridin. Marjo myös koosti MUCin viestinnästä raportin ja A4-kokoisen viestintä­oppaan. Homma hoitui erittäin sujuvasti ja saimme Marjolta apuja niin paljon, että koostamme nyt hänen tekemänsä raportin pohjalta suunnitelmaa käytäntöön. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteis­työhön ja suosittelemme Marjoa lämpimästi.

Sirpa Rautiainen
asian­tuntija
Mikkelin yli­opisto­keskuksen koordinaatio­yksikkö

Tolkullisen viestinnän koulutukset

Asioiden sanoittaminen on joskus vaikeaa. Yrityksen tai yhteisön käyttämä erikoissanasto on omalle väelle tuttua tutumpaa, mutta ymmärretäänkö sitä muualla? Unohtuuko asiakas? Tähän löytyy apua. Suomennetaan, selvennetään ja sanoitetaan asioita niin, että nettisivuista, esitteistä ja asiakaskirjeistä on oikeasti hyötyä asiakkaalle. Silloin asiakaspalvelua ei tarvitse kuormittaa turhaan: se maksaa aikaa ja rahaa.

Viestin lähettäjä on vastuussa siitä, että viesti menee perille. Puhutaan niin, että kaikki varmasti ymmärtävät. Jos viesti on liian vaikea, ihminen tuntee itsensä tyhmäksi – ja viesti tulee helposti ohitettua.

Tolkullista viestintää asiantuntijoille, Tolkullista viestintää insinööreille tai vaikkapa Tolkullista viestintää lääkäreille. Tolkullista hankeviestintää, Tolkullista viestintää tutkimuksesta ja kehittämisestä tai esimerkiksi Tolkullista viranomaisviestintää. Kaikkea tätä ja paljon muuta voidaan lähestyä Tolkullisen viestinnän näkökulmasta. Ajatus on, että kaikilla on mahdollisuus viestiä selkeästi ja ymmärrettävästi. Oikeastaan muunlainen viestintä ei ole edes järkevää.

Kiitoksia mielenkiintoisesta koulutuksesta. Opin paljon ja on todella käsittämätöntä havaita miten paljon tekstin esitysmuoto voi muuttua vaikka itse luulee sen olevan priimaa.

Sain paljon oppia selkeään kirjoittamiseen ja kouluttaja oli hyvä.

Kouluttaja perusteli kaikki kommenttinsa ja kehittämisehdotuksensa erittäin hyvin. Hänen tapansa esittää kysymyksiä oli ajatuksia herättelevä.

Hyvin konkreettinen ja käytännönläheinen.

Pidin siitä, että kouluttaja oli selkeäsanainen, siitä, että tilaisuudessa on paljon vuorovaikutusta yleisön kanssa ja siitä, että oli myös ryhmätöitä.

Kiinnostuitko?