Palvelut

Viestintäkartoitus

Tiedätkö, millä mallilla yrityksesi tai yhteisösi viestintä oikeasti on? Onko Facebook-sivua siellä ja lehti-ilmoitusta täällä? Entä niiden sisältö, johtavatko viestit eri kanavissa samaan suuntaan? Onko viestinnän kokonaisuus kenenkään näpeissä?

Tehdään viestintäkartoitus. Tutustun organisaatioon ja sen nykyiseen viestintään – miltä asiat näyttävät. Kirjaan näkemäni ja kuulemani raportiksi, jonka avulla voitte pohtia, mihin suuntaan ja miten jatkatte.

Mikäli haluatte, autan teitä tekemään kartoituksen pohjalta viestintästrategian. Punnitun suunnitelman siitä, mitä ja miten viestinnällä aiotaan jatkossa tavoitella haluttuja kohderyhmiä. Ja jos siltä tuntuu, voin auttaa teitä toteuttamaan viestintäänne strategian mukaisesti. Olen käytössänne viestintäpäällikkö-palvelun avulla.

Viestintästrategia

Monia puistattaa sana strategia. Se on pahimmillaan ohutta yläpilveä, hienolta kuulostavaa sanamössöä, joka ei välttämättä kohtaa kuulijansa ymmärrystä. Puhutaan mieluummin niin, että kaikki varmasti ymmärtävät. Että kenenkään ei tarvitse tuntea oloaan tyhmäksi.

Kysymys on siitä, mitä varten yritys tai yhteisö on olemassa. Mitä se olemassaololtaan haluaa tai mitä se haluaa muiden saavan. Ja miten se kaikesta tästä kertoo.

Viestintästrategia on siis punnittu paperi, jota ilman yrityksen tai yhteisön ei oikeastaan pitäisi voida toimia. Nimestään huolimatta se ei koske ainoastaan viestintää, vaan koko organisaatiota kaikkine toimintoineen. Kun viestintästrategia on kunnossa, yhteinen suunta ja tavoitteet ovat helpommin saavutettavissa.

Jos teidän yrityksessänne tai yhteisössänne on täysi varmuus siitä, että suunta on sama, ja tiedätte kuinka sinne päästään, hienoa. Asiat ovat harvinaisen hyvin. Jos suunnasta tai tavoitteista on minkäänlaista epäselvyyttä, autan mielelläni. Tehdään vaikka se strategia.

Viestintäpäällikkö

Viestintäpäällikkö-palvelulla saat kokeneen viestinnän ammattilaisen yrityksesi tai edustamasi yhteisön käyttöön varsin edullisesti. Voit ostaa viestintäpäällikön osaamisen avuksesi vaikkapa vain yhdeksi päiväksi kuukaudessa tai tarvittaessa esimerkiksi kerran viikossa.

Yhteistyö alkaa viestintäkartoituksella. Tutustun organisaatioon ja sen nykyiseen viestintään – miltä asiat näyttävät. Sen jälkeen mietimme yhdessä, miltä asioiden pitäisi näyttää, millaisia toiveita ja tavoitteita organisaationne viestinnällä on. Kun keinoista toiveiden ja tavoitteiden toteuttamiseksi on päästy yhteisymmärrykseen, teemme viestintästrategian. Lopuksi katsomme kalenteria ja sovimme, miten usein viestintäpäällikön läsnäolo on tarpeen.

Aina kun viestintäpäällikkö on paikalla, tarkastelemme yhdessä miten viestintä on sujunut, mikä onnistui ja missä olisi voinut petrata. Sitten suunnittelemme tulevaa. Neuvon ja ohjeistan työntekijöitä hoitamaan viestintäänne parhaalla mahdollisella tavalla omin voimin. Toki viestintäpäällikkö on tiukan paikan tullen tavoitettavissa myös puhelimitse – satunnainen ensiapu kuuluu samaan hintaan. Mahdolliset kriisiviestintätilanteet tai muut järeämpää apua vaativat hommat voidaan hoitaa tuntilaskutuksella.

PS. Tarvitsetko mahdollisesti myös kiinteistöpäällikköä tai talouspäällikköä? Teen yhteistyötä FinProma Oy:n kanssa. FinProma Oy:n kautta saat osaavat, koulutetut ammattilaiset hoitamaan yrityksesi talous- ja kiinteistöasioita silloin kun tilanne sitä vaatii – et maksa turhasta varallaolosta toimistolla.

Kriisiviestintäsuunnitelma

Toisinaan tulee vastaan tilanteita, joita ei toivoisi. Ikävät asiat eivät kuitenkaan muutu vähemmän ikäviksi sillä, että niitä kieltäytyy etukäteen ajattelemasta. Päinvastoin. Mitä paremmin erilaisiin riskeihin on varautunut ja niiden viestintää miettinyt, sen pienemmillä vaurioilla kriisistä luultavasti selviää.

Yksittäinen mylläkkä sosiaalisessa mediassa voi aiheuttaa isot taloudelliset tappiot, tai pahimmillaan jopa kaataa koko yrityksen. Siksi yhdelläkään yrityksellä ei pitäisi olla varaa olla varautumatta kriiseihin.

Kriisiviestintäsuunnitelma kannattaa tehdä silloin, kun kaikki on hyvin. Ja kun se on kerran tehty, sitä päivitetään säännöllisesti. Onko sinun yrityksesi kriisiviestintäsuunnitelma ajan tasalla?

Tekstipalvelut

Asioiden sanoittaminen on joskus vaikeaa. Yrityksen tai yhteisön käyttämä erikoissanasto on omalle väelle tuttua tutumpaa, mutta ymmärretäänkö sitä muualla? Kerrotaanko yrityksen nettisivuilla asioista ainoastaan niin, että oma väki pysyy kärryillä? Unohtuuko asiakas?

No hei, tähän löytyy apua. Kaltaiseni blondin on helppo asettua ulkopuolisen, asioista mitään tietämättömän asemaan. Suomennetaan, selvennetään ja sanoitetaan asioita niin, että nettisivuista, esitteistä ja oppaista on oikeasti hyötyä asiakkaalle. Että viesti menee perille.

Kirjoitan sujuvasti erilaisia tekstejä; tiedotteita, lehtijuttuja, puheita, blogeja, uutiskirjeitä ja vuosikertomuksia. Tai jotain muuta – sana tai pari syntyy helposti.

Muut

Kirjoitan, puhun, haastattelen, suunnittelen, valmennan.

Kaipaatko apua yrityksesi viestinnän kirkastamiseen tai vaikkapa nettisivujen nykyistä selkeämpään sanoittamiseen? Vai kiinnostaisiko podcast yritysviestinnän keinona? En heti keksi sellaista viestinnällistä pulmaa, jota ei saataisi yhdessä ratkaistua. Tarvittaessa huutelen apua verkostoistani, jotka ovat rehellisesti sanottuna varsin hyvät.

PS. Tutustu Talenomille tekemääni podcast-sarjaan Timanttia timanttia. Sarjassa eri alojen ihmiset kertovat omasta matkastaan yrittäjänä.

Voinko auttaa?